piątek, 28 czerwca 2019

Ciasto marcinek

Ciasto jest typowe dla regionu Puszczy Białowieskiej, a konkretnie Hajnówki, z którym to miastem często jest kojarzone. CIASTO MARCINEK To ostatnio bardzo popularne na Podlasiu ciasto , goszczące najczęściej na weselnych stołach. Piszę ostatnio , bo za moich czasów w ogóle się o nim nie słyszało.


Tak , że jako rodowita Podlasianka dopiero teraz miałam okazję spróbować tego cuda. Na początek należałoby jednak ostrzec , że jest to ciasto dla.

Jest on podobno bardzo popularny na Podlasiu i możliwe, że stamtąd wywodzi się przepis na niego. W wielu źródłach można znaleźć praktycznie taką samą recepturę, różniącą się drobnostkami, więc i ja postanowiłam nie wprowadzać zmian w. Marcinek – tradycyjne ciasto z Podlasia. Dodajemy do reszty składników i zagniatamy ciasto.


Przepis bierze udział w naszym konkursie kulinarnym. Dzielimy na cienkich placków i pieczemy w 1°C, aż się zrumienią. Kremówkę lekko ubijamy, wlewamy pozostałe śmietany, sok z cytryny, cukier i zapach.

Ciasto dzielimy na około kuleczek, a każdą rozwałkowujemy na prawie przezroczysty placek o średnicy ok. Z takiej ilości ciasta wyjdą marcinki o średnicy cm. Dodane przez myszkaw: Tylko o kuchni.


Bożena Obserwuj bloga Obserwujesz bloga Moje domowe kucharzenie. Ciasto marcinek to wypiek pochodzący z Podlasia, z okolic Puszczy Białowieskiej, w niektórych miejscowościach obowiązkowy wręcz na weselnych stołach. Przypomina nieco popularny miodownik lub stefankę – wiele cienkich warstw ciasta przełożonych kremem. W klasycznym marcinku z Hajnówki znajduje się nawet placków! Możecie je trzymać w lodówce około tygodnia.


Ciasto robi się bardzo prosto, szybko, a co najważniejsze znika w mig, bo jest po prostu pyszne. Na wierzchu proponuję udekorować je kandyzowanymi owocami. W moim domu było zawsze mnóstwo podlaskich przysmaków – stamtąd pochodziła moja babcia.


Zaczynamy od przygotowania placków. Z podanych składników zagnieść ciasto. Ciasto układałam w tortownicy i wtedy uzyskujemy dosyć równy kształt.


Wierzch udekorowałam mielonymi migdałami, ale możesz zamienić je polewą czekoladową.

Jak pewnie wiecie, jest to ciasto typowe dla regionu Puszczy Białowieskiej, a konkretniej – można je nazwać hajnowskim specjałem. Ciasto posypane okruszkami zmieszanymi z mieloną kawą ma niesamowity zapach, niepowtarzalny smak, wzmacnia i daje efekt błogości :) Dobrze wykonany marcinek porównałbym z najlepszym tiramisu. Ciasta opisywane powyżej, znane na Podlasiu, to są inne, może i pokrewne ciasta, np. Przesiac makę z sodą, a następnie wszystkie składniki na ciasto zagnieśc i podzielic na około równych części (im więcej warstw tym tak na prawdę lepszy marcinek) po czym każdą oddzielnie rozwałkowac na cienkie placki. Sposób przygotowania przepisu: SZYBKI MARCINEK NA HERBATNIKACH.


Ubijamy śmietankę, kiedy podwoją swoją objętość dodajemy śmietan-fixy, wymieszane z cukrem pudrem i cukrem waniliowym oraz sokiem z całej cytryny, jeszcze chwilę ubijamy. Tak przygotowany krem smarujemy na każdą warstwę herbatników, ilość zużytych herbatników zależy od wielkości blachy jakiej użyjecie. Nieco pracochłonne ale bardzo wyśmienite ciasto, pasuje do wielu okazji, także do zbliżających się Świąt.


Tak naprawdę ciasto śmiało zasługuje na mian. Mikser Kulinarny wyszukuje przepisy z polskich blogów kulinarnych, tym razem wyszukiwany jest przepis na ciasto marcinek. Stopień trudności Bardzo łatwy Składniki: op. Wydawało mi się ogromnie pracochłonne, a swoim wyglądem zobowiązywało do pojawienia się na specjalną okazję. W końcu doszłam do wniosku, że Święta Bożego Narodzenia to ten moment.


Okazja była dobra i gości co niemiara, więc było kogo obdzielić. Czy można nazwać je regionalnym? Na pewno kojarzy się z województwem podlaskim, dla mnie z Puszczą Białowieską.


I to właśnie od białowieskiej gospodyni pochodzi poniższy przepis. Tak robilam, preferuje jednak marcinka lanego. Jesli mialabym wybierac miedzy dwoma przepisami to zawsze wybiore marcinka lanego. Za pierwszym razem ciasto mi smakowało, ale czułam, że wykończenie nie trafiło do końca w mój gust.


Zrobiłam go drugi raz, tym razem dodając ulubione dodatki i wyszło idealne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty